Tuesday, August 24, 2010

Rasa yang keliru

Rasa tak pernah tipu
Perasaan selalu jujur

Kalau itu yang aku rasa

Aku tulis

Aku luah

Kenapa malu nak menangis?

Kenapa segan nak mengaku dosa?

Tapi beria meluah cinta


Kau aku kita sama
Mungkin lebih banyak dosa dari pahala
Kau...ya kau
Ada cinta atau nafsu yang beraja?
Syurga, neraka kau pilih yang mana?
Kalau syurga kenapa himpun dosa?
Kalau takut neraka kenapa sinis pada pahala?
Kau mengadap kiblat,
Kau angkat doa
Kau ingat ini suka-suka?
Jangan cakap kau sedar
Tapi tak tau apa yang tak kena.

Antara nikmat dan dosa
Aku terpana
Antara cinta dan nafsu
Aku keliru
Atas dasar apa aku harus menilai
Perasaan itu datang dan pergi
Sujud dan tafakur silih berganti
Lantai dunia sepi
Bila keagungan Illahi membukti
Saat itu segala taubat terhenti..



**ini puisi lama tapi rasa itu datang kembali.

2 comments: